Mobbning

De pratar om mobbning på teven. De tar upp bland annat att det är så många kända personer som har varit mobbade men nästan inga (som erkänner) att de har varit mobbare. De var en som berättade igår att han hade blivit uppringd av BRIS och blivit frågad om han var mobbad när han var liten. Istället svarade han att han var nog den som mobbade. Då vände de taggarna utåt och sa att det kan man väl inte ha med för att sedan fortsätta: men var du inte ens lite mobbad? Vad är det för fråga? Jag kan tycka det är lika viktigt att folk är ärliga. Man måste väl kunna erkänna att man har varit mobbare men satidigt säga att  man inte är stolt över det och vända det åt andra hållet. Samma person sa en sak till att det är så konstigt att dessa kändisar som ofta är så sociala och utåtriktade har blivit så mobbade. Visst, jag tvivlar inte på att de har blivit retade ibland, men det är en vesäntlig skillnad på att bli retad och mobbad. Mobbning är så otroligt starkt. Det är nära misshandel. Jag tror inte att jag har varit någon mobbare i alla fall. Visst jag har kanske vi för många tillfällen varit den som stod tyst och tittade på och det är lika fel det! Man kan inte lösa mobbning så länge de personerna som bara står och tittar på finns. Sen säger de att det är så svårt att vara annorlunda. Att man bara för att man är annorlunda måste vara mobbad. Det tycker inte jag stämmer. Jag har alltid varit annorlunda, alltid haft en egen stil men jag har aldrig blivit mobbad. Visst har det slängts elaka ord efter mig i korridoren och jag har fått höra många elaka saker men det är inte mobbning det är oförstående och saker som inte har upprepats tillräckligt många gånger för att bli mobbning. Mobbning är när det upprepas dag på dag. Jag var kompis med skolans mest mobbade kille. Han blev illa behandlad! Det stod CP-barn på hans skåp, han fick alltid höra saker efter sig i korridoren och han blev aldrig omtyckt. Jag fick höra saker bara eftersom jag var kompis med honom och man blir så frustrerad när man inte kan göra något åt det. Jag blir arg på miog själv än idag för jag hade säkert kunnat gjort mer men jag måste erkänna att det är inte så lätt när man är 13...
Mobbning är en svår fråga och kommer alltid att vara det...


Kommentarer
Postat av: Bulan

Taaaack vännen! :)

Vad glad jag blir att du tänker på mig ibland! :P

2010-02-17 @ 18:57:48
URL: http://lisakarlssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0